Blog van Sieraden Atelier Hobbekol met Corona moeheid...


Corona moeheid.

Je hebt deze kreet vast al wel meer voorbij zien komen, maar wat betekend dit nou eigenlijk als je een sieraden webshop hebt? Een heleboel mensen kunnen het woord corona of covid niet meer horen of zien en scrollen zodra ze in de gaten hebben dat het over corona gaat snel door, maar hoe is dit zo ontstaan?

We kregen half maart 2020 de eerste corona maatregelen met een lockdown erachteraan en waar ik bang voor was gebeurde nou net niet, namelijk dat mijn webshop nu stil zou komen te vallen omdat een heleboel mensen nu niet meer naar hun werk konden en thuis kwamen te zitten. En wat normaal gesproken stilte voor een webshop betekend gebeurde nu juist het tegenovergestelde en gingen mensen omdat ze nu thuis zaten en niet naar winkels konden om hun inkopen te doen, surfen op het internet. Dat betekende voor menige webshop een verhoging van het aantal bezoekers en dus meer aankopen, waaronder ook Atelier HobbekolDe workshops die stilgevallen waren doordat ik die (tijdelijk) niet meer geef, werden zo ook gecompenseerd. 

Hierna kwam de zomer en de bezoekersaantallen liepen een beetje terug en in plaats van meer aankopen kreeg ik nu de meer gerichte opdrachten binnen waarbij mensen een ontwerp lieten maken van een sieraad. Zo zat er o.a. een hele leuke bij, waarvan de mevrouw in kwestie kralen en kettingen van haar overleden moeder had en daar allemaal andere sieraden van wilde laten maken. Een erg leuke opdracht trouwens, omdat ik daar al mijn creatieve ideeën in kwijt kon. Of een mevrouw die armbanden in haast iedere kleur wilde laten ontwerpen. Of die meneer die trots met vreselijk ingewikkelde ideeën kwam om voor zijn vriendin iets te laten ontwerpen en waar de verliefdheid vanaf straalde. En wat dacht je van de kralenmixen? Menigeen bestelde kralen en materialen om zelf sieraden te gaan knutselen. Of de kinderfeestjes die anders tijdens een workshop gehouden werden nu thuis te gaan doen en waarbij de feestgangertjes naar hartelust konden freubelen met de kralen en materialen die bij Atelier Hobbekol besteld waren.

En toen kwam de tweede lockdown en ik maakte me alweer klaar voor de tweede drukke periode. Maar nu zag iedereen een sombere toekomst voor zich met een crisis aan het einde van deze tunnel en viel het behoorlijk stil. Gelukkig is die crisis er achteraf niet gekomen omdat de cijfers nog steeds omhoog schieten als het op webshops aankomt en wat aangeeft dat consumenten met een gerust hart geld besteden aan, in mijn geval sieraden. Dit consumentenvertrouwen kelderde dus in eerste instantie om vervolgens door de goede toekomstberichten weer langzaam te stijgen en dat zie je weer terug in de stijgende bezoekersaantallen en bestellingen.

Nu zowat een jaar na de eerste corona geluiden is het nog steeds een dagelijks terugkerend thema wat erg leeft bij iedereen. De één wat meer als de ander en voor de ene persoon betekend het aanpassen en  doorgaan (en wegscrollen omdat het woord corona voorbij komt) maar voor de ander betekend dit juist veel meer creative ideeën en tijd om het b.v. thuis wat meer gezellig te maken, of wat meer dingen samen met het gezin te gaan ondernemen. Voor mij is dit een tijd waarin ik nu veel tijd heb om me met de komende lente/herft collectie bezig te houden en daar rustig allerlei ontwerpen voor kan bedenken en te maken. Ook het oriënteren van de collectie lente/zomer 2021 slurpt veel tijd. Zo moet je kijken wat voor het komende seizoen de trends en kleuren gaan worden. Het is altijd afwachten welke van de trends die getoond worden het uiteindelijk gaan doen en daar is veel zoekwerk op internet voor nodig. Eerder kon je je oriënteren op de beurs waar 2x per jaar het komende seizoen getoond wordt, maar met de (daar heb je dat woord weer...) corona maatregelen zijn die ook maar mondjesmaat bezocht en doe ik het veilig vanachter mijn toetsenbord.

Zo zie je maar dat er aan alles voor en nadelen zitten en de corona voor mij achteraf niet eens zo slecht is gebleken. En nu maar hopen dat de maatregelen snel weer teruggedraaid kunnen worden vanuit een periode waarin best veel mensen lijnrecht tegenover elkaar kwamen te staan en dat door iedereen met gemengde gevoelens terug gekeken kan worden op een periode waarin we toch best wel geleerd hebben dat niet alles vanzelfsprekend is en dat familie, vrienden en gezondheid onontbeerlijk zijn en waar ik weer mijn best moet gaan doen om de mensen naar mijn webshop te krijgen na een concert, of een etentje met vrienden, of een verjaardag, of een dagje pretpark, of een festival, of........

Reacties

Populaire posts